علامرودشت تاون

 

 

منوی کاربری

آرشیو

آمار سایت

آمار مطالب یک ساعت پیش: 0
امروز: 0
این ماه: 0
کل: 57
کل نظرات: 44
آمار کاربران یک ساعت پیش: 0
امروز: 0
این ماه: 0
کل: 11
بن شدگان: 0
جدیدترین عضو: mohamadrafiy
آمار بازدید
شنبه 545
یکشنبه522
دوشنبه531
سه شنبه359
چهارشنبه481
پنجشنبه462
جمعه572

صفحات بازدید شده:2014
تعداد بازدید کاربران:26100
بیشترین بازدید صورت گرفته:611

پیوندها

دسته بندی

مطالب اخیر

نظرسنجی

نظرشما در مورد قالب جدید علامرودشت تاون چیست؟
عالی
خوب
متوسط
بد
طراحی و بهینه سازی قالب : ثامن تم ( علیرضا حقیقت )

تحقیقی پیرامون پیشینه ی تعزیه ی علامرودشت

. آیا واژه تعزیه داری در وقف نامه ملاعلیرضا خان اشاره به برگزاری تعزیه در آن زمان( ۱۸۰ سال پیش) دارد؟

 

تحقیقی پیرامون پیشینه ی تعزیه ی علامرودشت

 

تحقیقی پیرامون پیشینه ی تعزیه ی علامرودشت

 

تحقیقی پیرامون پیشینه ی تعزیه ی علامرودشت

 

تحقیقی پیرامون پیشینه ی تعزیه ی علامرودشت

 

تحقیقی پیرامون پیشینه ی تعزیه ی علامرودشت

 

 

 

تحقیقی پیرامون پیشینه ی تعزیه ی علامرودشت

 

تحقیقی پیرامون پیشینه ی تعزیه ی علامرودشت

 

تحقیقی پیرامون پیشینه ی تعزیه ی علامرودشت

 

 

از کهنسال ترین فرزند خاک علامرودشت هم اگر از پیشینه و سابقه ی تعزیه در این دیار سوال بپرسیم جز این جوابی نخواهیم شنید که « خیلی! تا یاد دارم و عمرم قد میده شبیه خونی بوده» ، این جمله خودمانی که با لهجه محلی از دهان دیگر افراد این دیارهم خواهی شنید حکایت از قدمت زیاد تعزیه که در زمان محلی  با نام ” شبیه” یا ” شوی” (shabi/ shavi)شناخته میشود در منطقه علامرودشت دارد.
 
 
 و این یعنی ما ناچاریم برای کشف این سابقه علاوه بر حافظه پاک مردم  به سراغ قدمت خاک برویم و از سند های قدیمی کمک بگیریم.
 
در”وقف نامچه ی علیر ضا خان "[۱]  که یکی از کهن ترین اسنادی است که از تاریخ گذشته علامرودشت به جا مانده است میتوان رد پای واژه  ”تعزیه داری”  را یافت.
 این وقف نامه که توسط ملا علیرضا خان علامرودشتی ( ۱۲۶۷- ۱۲۰۰ه. ق )  در سال ۱۲۵۳ه.ق نوشته  شده است واهب در آن”  باغ خفرویه "[۲] را که ملک شخصی خود بوده وقف "تعزیه داری” کرده است .
 
واهب در سند وقف نامه پس از ذکر جزییات موارد وقف و شرایط واهب مینویسد:

 

« …این موقوفات به جهته ی تعزیه داری جناب خامس آل عبا سید الشهداء ابا عبداله الحسین و سایر ائمه معصومین صلوات اله علیهم اجمعین میباشد…»

 

 

ودر جایی دیگر :
 
« به جهته ی مصارف تعزیه داری جناب ابا عبداله الحسین علیه السلام و سایر ائمه معصومین صلوات اله علیهم اجمعین در ایام و لیالی دهه عاشوراو لیالی قدر و ایام و لیالی سنوات و جمعه که احیاءو تعزیه برپا میدارند از خوردن و آشامیدن و چراغ و سایر اسباب و آلات تعزیه  داری از همه رهگذر که اذکار خواسته باشند و ذاکران و غیره و نشید دادن به مصرف رسانده شود»
 
 
چنانکه از مطالعه سند و موارد موقوف له مشاهده میشود تعزیه داری در سند فوق به دلایل زیر حتما به معنای روضه خوانی و مراسم عزاداری برای ابا عبداله (ع) و سایر ائمه هدی ( علیهم السلام ) است :
 
 
۱) در متن سند نوشته شده : "موقوفات به جهت تعزیه داری امام حسین و سایر ائمه ( علیهم السلام )  میباشد” و این همراهی و مشارکت امام حسین و سایر ائمه ( علیهم السلام)  با هم پس از واژه تعزیه داری ، موید این است که منظور بر پایی مراسم عزاداری برای این بزرگواران است زیرا تعزیه خوانی به معنای مورد نظر ما فقط برای امام حسین (ع) برگزار میشده و اگر همین معنا مد نظر واهب بود آوردن کلمه ” سایر ائمه ” موضوعیت نداشت .
 
 
 ۲) در ادامه همچین واهب ذکر کرده ” جهت مصارف تعزیه داری … در ایام و لیالی دهه عاشورا ولیالی قدر وایام ولیالی سنوات وجمعه که احیاء وتعزیه برپا میدارند ” . مشخص است که بیان جمله ایام ولیالی با هم اشاره به مراسم عزاداری شب و روز در دهه عاشورا دارد که هنوز نیز در علامرودشت مرسوم است و مراسم عزاداری امام حسین (ع)  روزی دو بار , یکبار در روز و یکبار در شب برگزار میشود نه تعزیه خوانی .
 
 
 ۳)  علاوه بر این کلمات  لیالی، روغن چراغ ، شمع ، مشعل ، علم و بارگاه نیز تایید کننده این ادعای ماست زیرا هیچ مراسم تعزیه خوانی ( شبیه خوانی ) در شب برگزار نمی شده و نمیشود و پیداست که اینها و اسباب و وسایل برگزاری تکیه های عزاداری بوده . همچنین  ادامه جمله ،لیالی قدر وایام ولیالی سنوات وجمعه که احیاء… برگزار میشود هم آشکارا موید نظر ماست.
 
 
جدا از دلایل و شواهد فوق  ظاهراً شش ماه بعد از وفات علیرضاخان علامرودشتی (۱۲۶۷ه.ق)  استشهاد نامه ای توسط اولاد ذکور ایشان برای تایید وقف نامه فوق نوشته میشود که توسط ۱۴ نفر از افراد موثق مورد گواهی واقع میشود ، نگاهی به گواهی این افراد و طرز بیان گواهی نامه یکبار دیگر نظر ما را تایید میکند:
 

 مثلا یکی از شهّاد نوشته است:

 

« چیزی که این اقل سادات بر آن دارم که مدت چند سنه که می آمدم علامرودشت از خود علی رضا خان شنیدم که میگفت خفرویه وقف سید الشهداء است و دیدم که از ثمره خفرویه می آوردند ومی فروخت و شبهای قتل صرف اباعبداله الحسین میکرد و میگفت این خرج از باب وقف خفرویه است.

 

                     حرره اقل السادات ابن حاجی مهری موسوی بحرانی (( مهر))
 
 
 
 
و دلیل روشن تر گواهی زیر است که:

 

« آنچه مستشهدین تصدیق خواسته اند کمترین عباد وارسی دارم این است که سه چهار سال در حیلت مرحوم واقف قدری تنباکو و روغن چراغ و نبات به اقل عباد[ خود شاهد] می داد که شما در منزل خود تعزیه داری میکنی و ما هم موقوفاتی داریم صرف تعزیه و لیالی متبرکه شما هم این [ ناخوانا] خرج و صرف تعزیه نمایید
                                                              العبد باقر ابن لطف اله (( مهر))

 

 

دلیل روشن در گواهی آخر این است ایشان در خانه خود تعزیه داری میکرده و این حتما دلالت بر برگزاری مراسم عزاداری در منزل وی است ، چرا که ما می دانیم مراسم تعزیه به معنای مورد نظر ما در خانه و منزل قابل اجرا نیست .
 
 
چنانکه که میبینیم با مطالعه و تحقیق دقیق در این سند درمی یابیم  که واژه تعزیه داری در آن زمان در غیر معنایی که امروزه به کار میرود استعمال می شده است و مراد از تعزیه داری ،  روضه خوانی و بر پایی مراسم عزاداری امام حسین ( ع)  و سائر ائمه اطهار بوده است نه مراسم تعزیه خوانی که امروزه میشناسیم و مراد بحث ماست.

 

لذا دیگر نیازی به ارائه دلایل بیشتر  نداریم تا ثابت کنیم در این سند ارزشمند  که ۱۸۰ سال از عمر آن میگذرد واژه ” تعزیه داری ” به معنای برگزاری مراسم عزاداری و روضه خوانی آمد ه است و بیانگر هدف و منظور ما در این مقاله نیست . لذا برای کشف پیشینه مراسم شبیه خوانی در علامرودشت ناگزیر به مراجعه به اسناد دیگر هستیم.

موضوعات مرتبط : خبرهای علامرودشت
نویسنده : ساحل / تاریخ : 15 آبان 1392 / نظرات : 0 / بازدید : 4306

درباره نویسنده : ساحل

من منم.نه بیشترونه کمتر....
مراهمانگونه که هستم ببین.....
عاشقتم خدااااااا


ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler
کد را وارد کنید: *
تمامی حقوق مادی و معنوی این وبگاه محفوظ و متعلق به مدیر آن می باشد...