علامرودشت تاون

 

 

منوی کاربری

آرشیو

آمار سایت

آمار مطالب یک ساعت پیش: 2
امروز: 55
این ماه: 3413
کل: 4873
کل نظرات: 510
آمار کاربران یک ساعت پیش: 374
امروز: 999
این ماه: 22875
کل: 148464
بن شدگان: 0
جدیدترین عضو: bwkvxaumjll
آمار بازدید
شنبه 1444
یکشنبه1616
دوشنبه1440
سه شنبه1784
چهارشنبه132
پنجشنبه1827
جمعه1530

صفحات بازدید شده:1011
تعداد بازدید کاربران:283030
بیشترین بازدید صورت گرفته:2393

پیوندها

دسته بندی

مطالب اخیر

نظرسنجی

نظرشما در مورد قالب جدید علامرودشت تاون چیست؟
عالی
خوب
متوسط
بد
طراحی و بهینه سازی قالب : ثامن تم ( علیرضا حقیقت )

چراهفت سین؟

تا بحال فکر کرده اید چرا هفت‌سین؟ چرا مثلا شش سین یا پنج سین نمی‌گذاریم و همه می‌کوشیم حتما تعداد سین‌های مان را به هفت تا برسانیم؟ با  اینکه می‌دانیم عدد هفت در بسیاری از تمدن‌ها مقدس است. حتی در بین جادوگران هفت عدد قدرتمندی است .در ایران باستان، جشن‌هایی به مناسبت‌های گوناگون ملی و مذهبی برگزار می‌شد. اما از آن میان، هفت جشن جزء جشن‌های واجب به شمار می‌آمد که شش جشن، جشن‌های گاهانبار یا سالگرد آفرینش‌های شش گانه بود. این جشن‌ها به ترتیب عبارت‌اند از: «مید یوزرم گاه»،‌ جشن میانه بهار که از ۱۱ تا ۱۵ اردیبهشت به مناسبت سالگرد آفرینش آسمان برگزار می‌شد. «میذ یوشم گاه» جشن نیمه تابستان از ۱۱ تا ۱۵ تیر به مناسبت سالگرد آفرینش آب «پیتی شهیم گاه»، به معنی «دانه آور»، سالگرد آفرینش زمین و فصل گردآوری غله است که از ۲۶ تا ۳۰ شهریور برگزار می‌شد. «ایا سرم گاه»، از ۲۶ تا ۳۰ مهر است و سالگرد آفرینش گیاه و «برگشت» معنی می‌دهد، چون چوپان با گله بر می‌گردد و آغاز زمستان است. «مید یاریم گاه» به معنی «میان سال» که سالگرد آفرینش چارپای مفید است و جشن میان زمستان، زمانی است که برای دام انبار زمستانی می‌شود. «همسپد میدم گاه» به معنی «با هم بودن و با هم گرد آمدن‌» که سالگرد آفرینش انسان است و پنج روز آخر سال برگزار می‌شود. هفتمین جشن از اعیاد هفتگانه واجب «نوروز» است. رسم‌های بسیاری هم در حاشیه این جشن رواج داشت که با عدد هفت پیوند خورده بود. به عنوان مثال، در میز سیمین مقابل شاه وقت، هفت گونه غله و شاخه‌های هفت نوع درخت را می‌نهادند، روی همان میز هفت بشقاب کاشی سفید و هفت درهم سفید از سکه‌های ضرب شده در عرض سال.


موضوعات مرتبط : دیگر مطالب
نویسنده : hashemi / تاریخ : 28 اسفند 1392 / نظرات : 1 / بازدید : 4765
دیگر آن خنده‌ی زیبا به لب مولا نیست
همه هستند ولی هیچ کسی زهرا نیست
قطره‌ی اشک علی تا به ته چاه رسید
چاه فهمید که کسی همچو علی تنها نیست
[عکس: fatemie.jpg]
«رهبر عالی قدر پاسخ واقعا حکیمانه ای دادند و فرمودند:» برای شما چه فرقی می کند کدامیک صحیح باشد خداوند خواست که مردم بیشتر به یاد مادر ما باشند و بیشتر برای مادر ما عزاداری و بیان فضائل ایشان را بکنند.

موضوعات مرتبط : ---
نویسنده : cancerous / تاریخ : 27 اسفند 1392 / نظرات : 1 / بازدید : 2476
تمامی حقوق مادی و معنوی این وبگاه محفوظ و متعلق به مدیر آن می باشد...